Настава на даљину- изазов и реалност



Настава на даљину- изазов и реалност

Утисци родитеља и наставника Геодетске техничке школе

Новина са којом су се средином марта 2020. године сусрели сви учесници васпитно-образовног процеса примљена је, у тој првој недељи рада,  на различите начине.Ученици су стрпљиво чекали реорганизацију, која је трајала краће него што смо мислили.

Подела посла, прикупљање потребних података, међусобно упућивање колега на разне могућности наставе на даљину, посматрано са ове, седмонедељне дистанце, трајала је само до првог звона. А, потом, како то обично бива, наставник сигурно заузима своју улогу и, чак је и ,,пријатно и удобно било кад сам прве недеље са децом комуницирао  путем имејла“.

Осећао се и мали отпор и немир при сваком неисправном мејлу ученика, због жеље да се настави са радом, учењем и праћењем програма без застоја. Свесни значајне улоге у очувању стабилности процеса рада у школи специфичног профила геодетског техничара – геометра,  наставници су се, уз константне консултације, организовали и настава се реализује ефикасно, на начин, на који нам околности дозвољавају.

Већина наставника је прешла на платформу Гугл учионице, као једну од најефикаснијих за рад. После почетних спотицања врло брзо је, свако са своје стране савладао све што је било неопходно за комуникацију.

Специфичности појединих предмета подразумевају коришћење рачунара, али смо свесни чињенице да не поседују сви ученици рачунар. То се донекле превазишло инсталацијом појединих програма на мобилном телефону, али је, због пробног периода који траје седам дана било могуће  да се уради само једна вежба или један рад у самом почетку, искуство је једног наставника.

Део ученика није имао техничке могућности ни на један начин да приступи изради, те су они задазак радили описно. Школа је обавестила родитеље да може и жели да учествује у обезбеђивању потребне опреме, међутим, ученици ову могућност нису искористили, јер су пронашли друге начине рада.

Задаци су у неким предметима конципирани тако да ученици погледају неколико видео – линкова, а затим у свеске запишу кораке команди које су гледали.

Истраживачки радови које су ученици почели да раде отворили су нове могућности и оплеменили рад, учинивши га креативним у неким сегментима.

Евидентно је да не постоји могућност сагледавања шта је ученик заиста усвојио од обрађеног садржаја, где му треба помоћи, јер у највећем броју случајева немају адекватну подршку код куће. Уочено је непостојање увида у самостално решавање задатака од стране ученика. Ове ситуације наставници брзо уочавају и решавају слањем са различитим задатим елементима за сваког ученика, што јесте захтевно и изискује време и додатни труд наставника.

Из жеље да ураде задатак, неки ученици посежу за разменом са друговима, без основа, без мотива да надограде знање, него само са жељом да имају и наставнику пошаљу свој рад. Ово је поље у коме се мора деловати. Радити и даље на развоју свести о значају усвојеног знања и његове примене, на личном развитку.

 Настава на овакав начин може да послужи као добра допуна класичној настави. Олакшица у овој ситуацији је чињеница да су наставници имали прилику да упознају своје ученике и да пореде њихов рад, да анализирају однос према предмету и залагање ученика појединачно.

           Од самог почетка, огромна већина ученика активно учествује у онлајн настави, шаљу домаће задатке, раде мини провере знања. Наставници су пријатно изненађени чињеницом да ученици са великом мотивацијом извршавају своје обавезе. Наравно, и даље се може приметити разлика у томе ко је мање, а ко више активан. Искуство наставника о раду у Гугл учионици говори да је она веома прегледна, обезбеђена је јавна, али и приватна комуникација са сваким учеником понаособ, што омогућава одређен вид консултација на релацији ученик – наставник које се могу много брже одвијати него што би то било путем имејла. Апликацију је могуће инсталирати и на мобилни телефон и тако добијати питање у истом тренутку када је и  постављено.

Резултати тестова се често поклапају са стањем које је важило и у редовним условима, што је показатељ да квалитет подучавања не мора нужно да опадне у оваквим условима. Такође, наставници се труде да буду у координацији  у погледу обавеза које задају. Предавања су често у виду презентација, видео материјала, линкова и  слање питања на која би требало да се дају одговори имејлом. Задавање обавеза је ограничено на једном недељно, у складу са препорукама.  Из ове ситуације сви можемо да изађемо искуснији, како ученици, тако и наставници. Излазимо из своје комфорне зоне, сналазимо се, мењамо себе, размењујемо искуства, учимо ствари које су нам нове, док ученике мотивишемо да ефикасније организују своје време, обавезе, и учимо их самосталном раду. Дефинитивно је да је у овој ситуацији потребно веће ангажовање наставника, губи се појам о радном времену, пошто на поруке ученика реагујемо и одговарамо у било које доба дана, али верујемо да својим примером можемо да утичемо на ученике, што је свакако  један од највећих приоритета нашег посла.

Предности учења на даљину који ће се, према мишљењу неких наставника, имплементирати у регуларни облик наставе су следеће: са сваким одељењем би Гугл учионица могла да служи за постављање предавања унапред или да се као домаћи задатак погледају и анализирају видео материјали и на основу тих садржаја напишу  задаци у свеску како би на самим часовима остало више времена за сам рад у правцу разјашњења или дискусије о проблемима са којима су се ученици суочили током индивидуалног рада. Поред тога, учионица би послужила и код неких других ванредних околности када ученик, или више њих, нису у прилици да редовно похађају наставу. Посебну повољност наставници  виде у томе што настава није временски ограничена него се одвија у ритму који највише одговара ученику и наставнику.

 Утисци родитеља наших ученика су усмерени на подоршку школи и нашег начина рада. Указивали су на техничке проблеме, али и на проблеме са мотивацијом, презахтевношћу неких наставника и апелују на стрпљење, јер неки родитељи сматрају да има превише школских обвеза. Многи родитељи уочавају другачије понашање свог  детета код куће и помињу да деца сада више учествјују у кућним пословима. Врло им је значајно што су од стране школе обавештавани о свему што је важно за њихово дете, како о обавезама, тако и о постигнућима. Један детаљ који охрабрује је порука родитеља да запажају да су деца више ангажована око школских обавеза и да су они, као  родитељи, задовољни залагањем њиховог детета током наставе на даљину.

Тадиционални облик рада недостаје свима, како деци, тако и наставницима и родитељима. У наредном периоду, у наредној школској години бићемо у прилици да евалуирамо квалитет наставе на даљину и да савремену информациону технологију, сада у потребној мери савладану, применимо према потребама образовног профила школе и у мери која ће обезбедити ефикасну реализацију васпитно – образовног процеса.

Клуб родитеља и наставика Геодетске техничке школе

Април 2020.


Коментари су затворени.