Izaberite stranicu

ЧИТАЈМО ГЛАСНО, 28. 02. 2023.

Данас, 28. фебруара, се обележава Дан Народне библиотеке Србије и Национални дан књиге.

На тај дан 1832. године, политичар, дипломата, уставописац и кнежев секретар Димитрије Давидовић упутио је писмо кнезу Милошу у коме му је, савременим речником речено, представио пројекат Народне библиотеке Србије о њеном уређењу, тако да је овај датум узет за Дан Народне библиотеке Србије, најстарије установе културе у Србији. У новембру исте године кнез Милош је наредио да се по један обавезан примерак књиге доставља Народној библиотеци. Историчар Дејан Ристић је иницирао 2013. године  да се 28. фебруар прогласи за Национални дан књиге.

Интернет, киндл и други електронски извори су добри да се негује и чува писана реч, али књига, увезан папир  са низовима и редовима речи и реченица којим се граде уметнички светови никада не сме бити заборављена, потцењена и одбачена.

На почетку беше реч, каже се у једној популарној књизи, па ћемо неговати, пазити ту написану реч и књигу која је чува.

Ученици су учествовали у занимљивој књижевној  игрици моју је осмислила проф. Амира Петровић, библиотекарка у  Геодетској  техничкој  школи.

Да бисмо искуствено доказали и сами се уверили у универзалност уметничког књижевног дела, у индивидуални значај и разумевање сваког романа, песме и приче, урадили смо експеримент којим смо  се  повезивали са насумично одабраним текстовима.

На почетку радионице која се зове ,,Читајми гласно“ учесницима је предочен значај књижевне уметности, као и универзалност исте. Затим су приступили  својеврсној књижевној игрици.

Ученици су спонтано, по сасвим непредвиђеном и непланираном редоследу, бирали, свако за себе,  књигу са полица школске библиотеке. Затим су, у тако насумично одабранј књизи, проналазили број странице  која представља збир бројева који чине њихов рођендан. Збир бројки рођендана је могао бити сабран на различите начине.

Затим су ученици гласно читали одломак из књиге коју су одабрали, а који се налазио на страници под збирним резултатом бројки који чине њихов рођендан.

Након гласно прочитаног одломка, ученица/ ученик је препознавао, гласно образлажући текст, оне повезнице са којима се може идентификовати у овом тренутку, а у вези са било којим сегментом живота (пријатељство, љубав, однос са родитељима, школа, лична осећања, хобији…).

Веома су изненађени ученици бивали степеном подударности одломака који су гласно прочитали са осећањима, мислима, догађајима који су сами препознали као карактеристичне за сопствене мисли, осећања у овом тренутку…..

Често се заподевао разговор о неким увидима, као и постављале теме за наредне сусрете у ,,Живој библиотеци“ Геодетске.

То је тренутак директног искуства магије књижевног дела који смо обележили на данашњи дан, Национални дан књиге.