Kviz o poznavanju postulata energetske efikasnosti je realizovan u odeljenjima prvog razreda tokom poslednje nedelje novembra sa ciljem obeležavanja svetskog dana klimatskih promena koji se obeležava širom planete svakog 4. novembra, kada se, u cilju podizanja svesti o značaju ovog globalnog problema, organizuju radionice, predavanja i druge aktivnosti širom sveta.
Naši učenici su dobili instrukciju od nastavnice kako će realizovati radionicu u obliku vršnjačke edukacije, koristeći materijal eko-škola o energetskoj efikasnosti koji sadrži niz pitanja na koja su već dati odgovori u slučaju da učenici ne uspeju da odmah odgovore, a zatim sledi objašnjenje pojma ili procesa koji je pomenut.
Saznali smo da je energetska efikasnost racionalno korišćenje električne energije, da se odnosi na tehničke uređaje i na određene mere i ponašanja, kada je cilj da svedemo potrošnju energije na minimum, a da pri tome ne narušimo nivo komfora, niti efikasnosti u obavljanju posla, da 70% električne energije dobijamo iz termoelektrana i 30% iz hidroelektrana…
Nažalost, na pitanje:-Da li proizvodnja Električne energije utiče nepovoljno na životnu sredinu?-odgovor je DA.
Učenici-prezenteri su imali dobru pažnju i podršku vršnjaka kada su pomenuli:
- Isključite svetla u sobama kada ne boravite u njima i pronađite najefikasnije mesto za osvetljenje
- Ukoliko su zidovi okrečeni u svetle nijanse, reflektovaće više svetlosti, pa neće biti potrebe za dodatnim osvetljenjem
- Radni sto – u blizini prozora
- Tamne zavese – ne
- Velike biljke ispred prozora – ne
- Postavite frižidere i zamrzivače na što hladnije mesto u kući.
- Hladniji prostor znači veću uštedu energije, budući da svaki stepen manje može da smanji potrošnju električne energije i do 6%.
- Izbegavajte izloženost frižidera i zamrzivača sunčevim zracima.
- Prilikom postavljanja frižidera i zamrzivača, obavezno ostavite dovoljno prostora za ventilaciju između zadnjeg dela uređaja i zida (oko 10 cm) kako ne bi došlo do pregrevanja, a time i povećanja potrošnje električne energije.
- Povremeno očistite (ali pažljivo, da ne oštetite cevi) od prašine zadnju stranu frižidera gde se odvodi toplota.
- Ne držite vrata dugo otvorena.
- Termostat postavite na srednju poziciju. Niža temperatura ne znači nužno i bolje čuvanje hrane, a potrošnja energije može porasti i za 10-15%.
- NemUvek stavljajte poklopce na posude u kojima se kuva. Kuvajući sa poklopcem možete uštedeti i do 20% električne energije za kuvanje.
- Prilagodite posuđe količini hrane koju kuvate.
- Prilikom pripreme kafe i čaja zagrevajte samo potrebnu količinu vode.
- Proverite da li je dno posude u kojoj kuvate glatko i ravno.
- Prilikom kuvanja koristite minimalnu jačinu grejanja koja vam je potrebna. Kada je voda jednom prokuvala, smanjite jačinu grejanja na najnižu moguću da zadržite ključanje. S većom jačinom nećete postići da vaša hrana bude brže skuvana, već će voda brže ispariti.
- Isključite grejno telo par minuta pre nego što mislite da je jelo gotovo, jer će grejno telo zadržati visoku temperaturu, a hrana će nastaviti da se kuva.
- Prilikom kuvanja na gasnom šporetu pripazite da plamen ne bude prejak i da ne kruži oko posude. To ne samo da je opasno, već i dodatno rasipa toplotnu energiju.
- Nemojte stavljati u frižidere i zamrzivače vruća ili topla jela.
- Uvek isključite računar kada ga ne koristite, ili makar monitor.
- Da li ste znali da ako ostavite monitor uključen celu noć, potrošićete energije koliko je dovoljno za zagrevanje 6 večera u mikrotalasnoj rerni?
- Imajte na umu da „stendbaj“ funkcija kod raznih kućnih uređaja, a naročito kod TV-a, troši i do 6% električne energije u domaćinstvu.
- TV u „stendbaj“ režimu troši i do 24% energije u odnosu na vreme kad je upaljen.
- Punjači za mobilne telefone, laptopove i digitalne kamere troše energiju i kada su uređaji napunjeni, i kada su uključeni u utičnicu bez uređaja na drugom kraju.
- Šta to znači?
- Električni uređaji na „standbaj“ režimu godišnje mogu da dostignu i do 10% ukupne potrošnje električne energije.
- Budući da su ovi uređaji uglavnom međusobno blizu, vredi ih uključiti u jedan razdeljivač, tj. produživač, da bi mogli svi zajedno da se uključe i isključe jednim pritiskom na dugme pri odlasku iz stana.
Tokom radionica isključivali smo svetla kada je to bilo potrebno, učenici su sadržaje prezentacije koju smo dobili od Ambasadora održivog razvoja i životne sredine prihvatili sa najvećom pažnjom, a uloga vršnjaka i njihov način prenošenja naučenog je dao poseban pečat koji će možda imati više uticaja od predavanja odraslih na istu temu.
Jagoda Petrović-Ukaj, Koordinator Eko-škole
28.11.2019.