Обележавање светског дана образовања о заштити животне средине
Геодетска техничка школа
Сваког 26. јануара обележава се Светски дан образовања о заштити животне средине. Геодетска техничка школа је неколико дана раније обележила овај Међународни празник. За ту прилику, организација је обухватала предавање о заштити животне средине, на часовима грађанског васпитања у првом , другом и трећем разреду.
Овај дан је установљен још 1972. године када се у главном граду Шведске, Стокхолму, одржала прва Конференција Уједињених нација о животној средини. Учесници ове манифестације су том приликом усвојили чувену Стокхолмску декларацију. Она се темељи на 26 принципа који се тичу животне средине и развоја, а један од њих гласи „Образовање о заштити животне средине је од суштинског значаја“.
Начин на који смо ми обележили овај значајан датум је анкета коју смо спровели са следећим питањима:
- Знате ли шта је екологија?
- Знате ли од чега зависи опстанак живих бића на неком простору?
- Знате ли шта чини животну средину?
- Знате ли да ј,е наша школа Еко-школа?
- Знате ли шта то подразумева?
- Да ли бисте организовали неку еколошку акцију у околини у којој живите?
- Да ли мислите да ученици треба да помогну одраслима који у школи брину о хигијени и екологији?
Одговори на постављена питања су:
- Екологија је наука о животној средини.
- Опстанак живих бића на неком простору зависи од климе, рељефа, односа међу другим живим бићима и од утицаја човека.
- Животну средину чини свет природе: биљке, животиње, земљиште, ваздух и вода, али и свет који је створио човек, дакле објекти, предмети, институције и друго, како би створио окружење које одговара његовим потребама.
- Неки од наших ученика првог разреда нису знали да је наша школа Еко-школа.
- Чињеница да је Геодетска техничка школа Еко-школа подразумева да сви у школи чувамо овај део животне средине у коме радимо и учимо.
- Одговор на ово питање је свима био врло интересантан. Само у четири (од 15 испитаних ) одељења је сваки ученик рекао да је спреман да организује неку активност у околини у којој живи. То су два одељења трећег, једно одељење другог и једно одељење првог разреда. У осталим одељењима је ситуација била врло различита: од једног одељења првог разреда где је само један од присутних ученика спреман на овакву активност, до просечно 50% ученика који се изјашњавају да су спремни да организују или учествују у активности у околини у којој живе.
- Последње питање је изазвало много дилема. Ученици су активно учествовали у давању одговора и искрено коментарисали да нису сигурни да ли је овако нешто њихов посао или није и како се укључити. Занимљиво је било да су неки ученици изјавили да би врло радо, на позив одраслих, помогли да се неко смеће уклони или да се на сличан начин помогне онима који су задужени за хигијену у школи, док је генерална процена да је само око 35% ученика свесно да од његове/њене ницијативе зависи учешће у сличним активностима.
Након анкете у школи, у којој су учествовали и ученици и наставници, наше ученице су посетиле сарадничку установу, Градски завод за плућне болести и туберкулозу и од члана Еко-одбора наше школе, Горданe Јовановић, академскoг аналитичара заштите животне средине, добили одговоре на сва питања, уз коментаре који иду у правцу рада на организацији трибина, акција, садње дрвећа и других облика рада на заштити животне средине.
Одговор на питање: Да ли мислите да ученици треба да помогну одраслима који у школи брину о хигијени и екологији?, наша сарадница образлаже: „…обавеза ученика треба да буде усмерена и на помоћ одраслима и заједнички рад на очувању животне средине за „будућа поколења“. На ово, Гордана Јовановић додаје: „Квалитет животне средине зависи само од нас самих, зато чувајмо нашу планету и нашу децу.“
Порука којом смо завршили посету свим одељењима је гласила: „Сваки облик живе и неживе природе је јединствен и заслужује наше поштовање.“
Јагода Петровић-Укај,
Координатор Еко-школе